perjantai 3. helmikuuta 2017

Kuluttajakäyttäytymisen kultainen malli

Tämän viikon aikana koulussa onkin tullut vietettyä pitkiä päiviä! Opettajilla on viimeiset luennot esiteltävänä ennen kuin Lahti MM2017 työyhteisö jakso starttaa ensi viikon maanantaina.

Kunhan itsestään pitää huolta (eli nukkuu, liikkuu, syö terveellisesti) jaksaa ihan hyvin. Me palveluliiketoiminnan opiskelijat olemme vielä aika keltanokkia itse palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Toki meiltä kaikilta löytyy jos jonkinlaista asiakaspalvelukokemusta, mutta se ei valitettavasti yksinään riitä. On osattava huomioida myös kuluttajien käyttäytyminen.

Kuluttajakäyttäytymisen muutokset- nimisellä opintojaksolla ollaankin perehdytty juuri kyseisiin aiheisiin. Eräs todella tärkeä malli on nimeltään AIDAS. Mitä tämä oikein tarkoittaa?

AIDAS tulee englanninkielisistä sanoista: Attention Interest Desire Action Satisfaction. Ja suomennettuna: A = asiakkaan huomion kiinnittäminen, I = asiakkaan kiinnostuksen herättäminen, D = halu tyydyttää tarve eli ostaa, A = toimintaa eli itse ostaminen, S = tyytyväisyys ostotapahtumaan.

Jälleen kerran alan kirjallisuus ja lisäksi internet ovat opiskelijan tärkeimpiä työkaluja tämän aihepiirin täydelliseen hallitsemiseen. Opettajamme muuten antoi pienen "uhkauksen": Jos tätä AIDAS - mallia ei hallitse, opintojaksosta tulee hylätty! Että niin vakava aihe tämä AIDAS on....


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti