maanantai 24. huhtikuuta 2017

B-to-B- markkinointi (osa 1)

Ladecin työyhteisöjaksolla olen usein törmännyt sanaan b-to-b- palvelu. Itse asiassa Ladec on organisaatio, jonka asiakkaina ovat b-to-b- markkinointia hyödyntävät asiakasyritykset. Halusin ottaa tämän termin käsittelyyn täällä blogissa, koska kyseessä on kuitenkin hyvin suosittu markkinointitapa, joka on jokaisen liiketalouden opiskelijan tai palvelualan yrityksen hallittava.

Mitä tarkoitetaan b-to-b-markkinoinnilla?

B-to-b tulee englanninkielisistä sanoista business-to-business...

B-to-b- markkinoinnissa sekä myyjänä että ostajana on yritys tai muu organisaatio. Yritykset ostavat tavaroita ja palveluja usein käytettäväksi muiden palvelujen tai tavaroiden tuottamisessa, joita puolestaan myydään tai tuotetaan muille organisaatioille tai kuluttajille.
(Lähde: J. Ojasalo: B-to-b markkinointi)

Tärkeä osa b-to-b- palvelujen markkinointia on ongelmanratkaisuun perustuvan palvelukokonaisuuden eli asiakasratkaisun kehittäminen ja myyminen. Kun yritys myy vakiotuotteen tai -palvelun sijasta asiakasratkaisua, voidaan puhua konsultatiivisesta myynnistä.


Myyjä toimii eräänlaisena konsulttina, joka aluksi selvittää asiantuntevassa vuorovaikutuksessa asiakkaan tarpeet. Tämän jälkeen hän muotoilee niitä vastaavan ratkaisun, joka koostuu hänen myymistään tuotteista, palveluista tai niiden yhdistelmistä.

Sitten vielä hieman asiaa markkinointikeinoista. Sehän on selvää, että tavaroiden markkinoinnissa käyteään 4P:tä eli markkinoinnin kilpailukeinot muodostuvat tuotteesta, saatavuudesta, markkinointiviestinnästä ja hinnasta. Palvelujen markkinoinnissa käytetään 4P:n lisäksi 3P:tä, joita ovat ihmiset, prosessi ja fyysiset tekijät. 

Nyt on hieman avattu käsitettä b-to-b- markkinointi. Seuraava osio sisältää sitten tietoa siitä, mitä tarkoitetaan asiakkan ongelman ratkaisemisella?

Kaikki kommentit ovat tervetulleita, liittyen tähän aiheeseen tai aiempiin blogipostauksiini. Kiitos!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti